Jumaat, 4 September 2009

NASIHAT ORANG-ORANG TUA

Nasihat orang-orang  tua biasanya mujarab. Ini kerana mereka dianggap lebih berpengetahuan, berilmu atau sekurang-kurangnya lebih berpengalaman daripada golongan yang lebih muda.  Itulah sebabnya ada ungkapan seperti "lebih dahulu makan garam, lebih dahulu melihat bumi" dan sebagainya. Maksudnya paling tidakpun mereka lebih dahulu berada di bumi ini daripada golongan muda.   Saya percaya kita banyak kali mendengar nasihat daripada mereka.. Di sini saya kongsikan beberapa nasihat yang pernah diberikan oleh orang-orang tua kepada saya untuk tatapan kita semua;

  • Semasa  melaporkan diri untuk bertugas kepada pengetua, beliau telah memberikan nasihat kepada saya agar berhati-hati agar tidak terperangkap dan diperangkapkan oleh tiga perkara iaitu wanita, judi dan arak.  Menurut tuan pengetua berkenaan ramai yang hidup dan keluarganya berantakan kerana pengaruh tiga perkara berkenaan.
  • Semasa saya dikejutkan oleh budaya penyakit rasuah (lama-lama dulu semasa bekerja di salah satu jabatan...), saya telah meminta nasihat daripada seorang pemimpin gereja..nasihatnya ialah jangan sekali-kali menerimanya kerana ia akan mengikat kita hingga kita akan terhutang budi. Akibatnya kita akan terperangkap dan rantaian perbuatan rasuah itu akan berterusan hingga sukar bagi kita untuk melepaskan diri. Nasihat beliau menjadi pegangan saya hingga kini.
  • Dalam satu seminar, seorang pemimpin sebuah organisasi memberi nasihat tentang sikap pekerja dan pengikut yang baik. Selagi kita berada dalam sesebuah organisasi, jangan sesekali memburukkan nama  organisasi kepada orang luar, kerana kita adalah sebahagian daripada organisasi berkenaan. Sebagai pengikut, jangan perkecilkan dan jejaskan nama baik pemimpin kita kerana satu masa nanti kita juga mungkin akan menjadi pemimpin dalam organisasi berkenaan.Biasanya pemimpin melihat ke bawah dalam ruang yang lebih luas,  manakala pekerja/pengikut hanya melihat dalam ruang yang lebih sempit.
  • Semasa pertunangan saudara saya, nasihat daripada orang tua ialah menjaga tertib pertunangan.  Pertunangan tidak bererti sudah boleh hidup seperti suami isteri. Perlu berhati-hati,  kerana walau sekuat mana pendirian untuk menjaga kesucian diri tetapi jika tidak menjaga tertibnya akan kecundang juga.Umpamanya" batang pisang walaupun basah, namun jika dibakar lama kelamaan ia akan hangus juga"(Ini macam peribahasa,  tetapi tiada pula dalam buku..di mana agaknya orang tua mengaji..)
Setelah saya imbas kembali dan renung-renungkan nasihat orang-orang tua ini ada juga kebenarannya. Mungkin ini disebabkan pandangan dan nasihat mereka adalah berdasarkan pengalaman dan pemerhatian mereka seharian.

5 ulasan:

IsOn berkata...

Ngam. No further comment.

anak sungai berkata...

guru, ko boleh refleksi balik yang dulu-dulu...anyway nasihat orang-orang tua biasanya boleh dipakai

Gaaman berkata...

diam-diam ubi berisi pula ba tuan ni!!..hebattt.

eric92 berkata...

Betul itu.Sy setuju dgn pendapat saudara.

jiwapendidik berkata...

ison, ak sungai, Gaaman..eric poungsikou kerana sempat juga menyinggah di blog ini..

PRINSIP KEHIDUPAN BERDASARKAN UCAPAN YBHG DATUK NORMAH GAGOH.

Salam, selamat berjumpa semula, ini catatan lama iaitu kira2 sembilan tahun yang lalu namun masih berbentuk draf, saya mengambil peluang  u...