Selasa, 22 September 2009

PITAS KELUAR DARI BELENGGU KEMISKINAN MELALAUI PROJEK AGROPOLITAN

Dipetik dari Harian Ekspres bertarikh 22 Sept. 2009.

PITAS: Pitas, yang dua tahun lepas dikategorikan sebagai daerah termiskin di Sabah dan kedua termiskin di Malaysia, kini mengorak langkah untuk keluar daripada belenggu itu melalui projek Agropolitan yang dimulakan tahun ini.

Pegawai daerah Pitas Sapdin Ibrahim berkata projek itu melibatkan penanaman getah secara berkelompok seluas 10,000 hektar di Semenanjung Bengkoka.  Di bawah projek ini juga para peserta masing-masing diberkan seunit rumah.

Sapdin berkata untuk tahun ini saja, kerajaan memperuntukkan RM72 juta untuk pembinaan infrastruktur seperti rumah, jalan raya, bekalan elektrik dan air di bawah projek ini, manakala peruntukan tahun depan adalah RM48 juta.

Kalau dua tahun lalu Pitas merupakan daerah termiskin di Sabah, kini ia di tempat ketiga selepas Nabawan dan Kota Belud.  Beliau berkata ketika ini terdapat 1,491 Ketua Isi Rumah Masyarakat Termiskin (KIRMT) berbanding 2,381 KIRMT dua tahun lepas.

Pitas yang terletak kira-kira tiga jam perjalanan darat dari Kota Kinabalu, mempunyai 194 kampung dengan jumlah penduduk kira-kira 40,000 orang yang terdiri daripada kaum Sungai, Rungus, Bajau dan Suluk, yang kebanyakannya merupakan petani dan nelayan.

Tiada ulasan:

PRINSIP KEHIDUPAN BERDASARKAN UCAPAN YBHG DATUK NORMAH GAGOH.

Salam, selamat berjumpa semula, ini catatan lama iaitu kira2 sembilan tahun yang lalu namun masih berbentuk draf, saya mengambil peluang  u...