Selasa, 2 Oktober 2012

PEMBERI MAKLUMAT RASUAH DILINDUNGI UNDANG2..


Sambungan


Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah
                         
Seksyen 17 (b) Akta SPRM 2009, memberi atau menawarkan rasuah adalah kesalahan yang boleh dihukum sama berat dengan kesalahan Seksyen 17(a) iaitu menerima rasuah, iaitu penjara maksimum 20 tahun dan didenda tidak kurang lima kali nilai suapan jika suapan dapat dinilai atau RM10,000 mana yang lebih tinggi.

Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010

Akta ini diwartakan pada 10 Jun 2010 berkuatkuasa sejak 15 Disember 2010 bertujuan melindungi identity pemberi maklumat, imuniti daripada sebarang liabiliti sivil atau jenayah serta perlindungan daripada sebarang tindak balas.

RUMUSAN

Akta di atas memberi jaminan kepada setiap individu agar rela dan berani untuk membuat laporan  jika mengetahui berlakunya amalan rasuah.Untuk bersikap adil kita harus juga ingat bahawa seseorang yang disyaki itu belum dianggap bersalah selagi mahkamah memutuskannya. Pun demikian apakah akta ini dapat menyelesaikan masalah yang sudah sebati dengan cara hidup sesetengah orang?. Penulis teringat cerita seorang teman yang juga seorang pendidik, beliau telah membuat sedikit tinjauan terhadap pelajarnya berkaitan dengan rasuah. Dapatan beliau ialah hampir semua pelajar “bersedia” untuk menjadi penerima ataupun pemberi wang suapan setelah mereka bekerja jika itu dapat menyelesaikan permasalahan mereka.   Malah ia juga mendapati para pelajar tidak menggangap perbuatan rasuah itu sebagai satu kesalahan ataupun dosa. Tinjauan ini menunjukkan penekanan terhadap jenayah rasuah harus dianggap penting untuk diajar di sekolah. Amalan rasuah sentiasa berlawanan dengan nilai-nilai murni seperti sifat adil, jujur dan telus. Selagi unsur2 rasuah diamalkan maka selama itulah nilai ketelusan, kejujuran dan keadilan  menjadi bahan jenaka dalam masyarakat kita. Selain itu didikan ibubapa dan agama juga amat penting dalam melahirkan generasi yang sifar rasuah. Kebencian dan perasaan bersalah apabila melakukan rasuah harus ditanam dalam jiwa seseorang sejak ia keci lagi.  Pendefinisian amalan rasuah dalam apa bentuk sekalipun dengan tujuan untuk meringankan  kesalahannnya perlulah sentiasa ditolak.Penguatkuasaan terhadap undang-undang juga akan menjadi petunjuk kepada masyarakat tentang kesungguhan pihak berwajib untuk membenteras amalan songsang ini. Sebagai warganegara Malaysia kita sama2 berdoa dan mengharapkan agar satu masa nanti segala urusan di negara kita yang tercinta ini benar-benar bertunjangkan keadilan dan ketelusan serta sifar rasuah. Salam.



Tiada ulasan:

PRINSIP KEHIDUPAN BERDASARKAN UCAPAN YBHG DATUK NORMAH GAGOH.

Salam, selamat berjumpa semula, ini catatan lama iaitu kira2 sembilan tahun yang lalu namun masih berbentuk draf, saya mengambil peluang  u...