Ahad, 5 Ogos 2012

KATAKAN TIDAK KEPADA RASUAH.....


Sambungan..
Manusia tergamak melakukan jenayah rasuah ini disebabkan oleh beberapa faktor.Antaranya ialah;
  • Kelemahan Individu. Misalnya seseorang itu ingin hidup mewah melebihi pendapatan atau gaji rasminya. Ini juga didorong oleh sikap tamak, ingin cepat kaya, suka berjudi, boros dan suka berhutang .
  • Sosial Dan Kebudayaan. Pegangan dan amalan agama yang lemah juga menyebabkan seseorang itu mudah terjebak dengan musuh negara no.1 ini. Sifat tidak mempedulikan @ membiarkan sahaja perbuatan ini berlaku dengan alasan "tidak mahu menjaga tepi kain orang",juga turut menyumbang kepada masalah ini. Selain itu amalan  seperti pemberian angpow dan buah tangan, keperluan perkhidmatan asas dan sosial melebihi kemudahan yang sedia ada serta keinginan untuk sering melancong tanpa sumber pendapatan yang kuat menyebabkan sesetengah orang mudah menerima dan memberi rasuah.
  • Kepimpinan dan Pentadbiran.Kelemahan pemimpin dalam organisasi yang lemah jati diri dan kurangnya penguatkuasaan, tabiat melambat-lambatkan urusan pejabat, amalan  “Overgrown bureaucracy” serta telampau banyak penurunan kuasa juga menyebabkan jenayah ini sukar dihapuskan.
  • Pembangunan Ekonomi dan Modenisasi. Perlaksanaan projek-projek pembangunan tanpa kawalan serta tekanan modenisasi gaya hidup yang sentiasa bersaing @ berlumba – lumba untuk lebih hebat, berjaya, kaya dan sebagainya turut membantu penerusan amalan negatif ini. Malah budaya suka memiliki peralatan yang canggih atau mempamerkan kehebatan mereka dengan apa yang dimiliki mendorong jenayah ini berlaku.
  • Politik. Tidak dapat dinafikan kecenderungan sesetengah pihak mencari kekayaan melalui saluran politik menyebabkan amalan buruk ini sukar dihapuskan. Ini menyebabkan perlakuan penyalahgunaan kuasa dan nepotisme berlaku.
Implikasi suapan ini sangat buruk sama ada kepada negara, masyarakat, keluarga ataupun pada individu.
  1. Negara:           Meningkatkan kos dan sara hidup (harga barang dan perkhidmatan dinaikkan bagi menampung kos sogokan), ia menjejaskan keselamatan awam (bangunan dan infrastruktur yang dibina tidak mengikut spesifikasi namun diluluskan), keselamatan nyawa dan kesejahteraan rakyat juga terancam akibat jenayah yang meningkat, ketidakadilan juga berlaku terhadap golongan lemah kerana dinafikan hak mereka serta jurang antara yang kaya dan miskin semakin ketara. Selain itu, ia juga menyebabkan kehilangan daya saing dan hasil negara, kelicinan dan kecekapan pentadbiran terjejas serta maruah diri, bangsa dan negara merudum.
  2. Masyarakat: Suapan ini mengakibatkan ketidakadilan dan mengenepikan hak-hak golongan tertentu. Ia juga menggalakkan jenayah dan perbuatan melindungi penjenayah. Seterusnya ini membebankan masyarakat dan memburukkan lagi masalah kemiskinan kerana sumber2 yang telah ditetapkan bagi membantu rakyat miskin kemungkinan diselewengkan.
  3. Keluarga dan individu: Individu yang terlibat dan didapati bersalah akan kehilangan pekerjaan atau pendapatan dan maruah diri dan keluarga tercemar. Ini seterusnya akan menghancurkan keluarga. Malah  golongan yang tidak terlibat juga kemungkinan dinafikan hak untuk sesuatu pekerjaan, jawatan  ataupun perniagaan angkara bahana ini.  

@ Bayangkan apabila seorang bapa memberi makan isterinya dan anak2nya hasil wang haram ini.. atau seorang anak memberi makan bubapanya hasil rasuah yang dianggap najis ini…tergamakkah kita melakukannya……..

Tiada ulasan:

PRINSIP KEHIDUPAN BERDASARKAN UCAPAN YBHG DATUK NORMAH GAGOH.

Salam, selamat berjumpa semula, ini catatan lama iaitu kira2 sembilan tahun yang lalu namun masih berbentuk draf, saya mengambil peluang  u...