Sabtu, 28 Julai 2012

SEKITAR MAJLIS ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG DAERAH KOTA KINABALU


Sekitar Majlis  Penyerahan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Peringkat Daerah Kota Kinabalu  18.07.2012 di Auditorium Puterajaya  Kota Kinabalu.

Penulis berkesempatan untuk mewakili pengetua dalam majlis  penyampaian sijil APC kepada para guru oleh datuk pengarah Jabatan Pelajaran Sabah. Suasananya agak meriah kerana selain urusetia dan pengetua@wakil,  semua yang hadir adalah penerima sijil APC daripada datuk pengarah. Penulis duduk  di barisan belakang bersama dengan pengetua, gurubesar atau wakilnya. Penulis agak kecewa kerana terlupa membawa buku nota yang biasa saya lakukan apabila menghadiri majlis – majlis seumpama ini, terpaksa  meminjam daripada seseorang agar dapat mencatat isi ucapan datuk pengarah yang penulis anggap cukup memberi inspirasi kepada para pendengar.Antara inti ucapan beliau ialah;

  • Guru2 penerima APC dianggap antara guru terbaik kerana daripada ribuan guru-guru yang ada dalam daerah Kota Kinabalu, hanya 351 orang yang terpilih. Justeru guru-guru terbabit perlu menghargai pengiktirafan itu dengan usaha yang lebih gigih lagi untuk mendidik pelajar dan terus menjadi “role model” kepada guru2 lain.
  • Dalam pada itu para pendidik yang belum mendapat APC, tetapi seorang yang bekerja keras dengan gigih, tidak  perlu merasa terlalu kecewa kerana walaupun kadang kala manusia terlepas pandang terhadap segala usaha dan kegigihan kita namun yakinlah bahawa “ pada Tuhan tidak ada satupun yang berada di luar  pemerhatiannya, Dia mengetahui keikhlasan dan kegigihan kita dan pastinya kita akan mendapat balasan yang lebih istimewa dalam bentuk lain, yang orang lain mungkin tidak akan terima”.
  • Profesion perguruan adalah istimewa kerana berkaitan dengan pembentukan insan. Di mana ada manusia di situ ada guru, oleh itu guru harus menjadi “lebih baik daripada yang baik bahkan menjadi yang paling baik  daripada yang yang terbaik”.Justeru guru wajar menmbahkan ilmu dan keazaman untuk melakukan yang terbaik demi untuk profesion perguruan dan  kecemerlangan sekolah. Para guru tidak perlu khuatir terhadap sesuatu kesilapan yang mugkin akan dilakukannya. Ini kerana “lebih baik berbuat kesilapan kerana melakukan sesuatu daripada tidak pernah berbuat kesilapan kerana tidak pernah melakukan sesuatu”. 
Selain itu penulis juga berpeluang untuk memperhatikan telatah para pengurus@pengetua sekolah. Mereka cukup gembira dan bersemangat  memberikan sokongan dengan bertepuk tangan apabila anak-anak buah mereka dijemput menerima sijil daripada datuk pengarah. Kegembiraan mereka  pastinya bukti bahawa penilaian pemilihan yang mereka buat itu adalah tepat.

Disamping itu juga penulis mendapati Pengetua Cemerlang JUSA C, Pn. Julia Willie Jok pengetua yang cukup super dalam amalannya iaitu dengan mengambil peluang untuk bergambar dengan guru-guru sekolahnya yang menerima APC@ beliau yang berinisiatif membawa guru2nya bergambar (kalau tidak silap beliau pengetua pertama yang bergambar dengan guru2nya pada hari itu). Beliau sentiasa memperlihatkan “model the way” walaupun untuk perkara yang sekecil itu tetapi pada penulis ia telah memberikan impak yang positif. Penulis melihat kegembiraan guru2nya dan pastinya mereka merasa bangga.

Kepada rakan2 guru yang mendapat  pengiktirafan pada hari itu, jadikannya sebagai pemangkin untuk lebih berdedikasi melaksanakan tugas dengan hati yang ikhlas bagi merealisasikan hasrat murni profesion kita sesuai dengan visi Kementerian Pelajaran Malaysia.

Tiada ulasan:

PRINSIP KEHIDUPAN BERDASARKAN UCAPAN YBHG DATUK NORMAH GAGOH.

Salam, selamat berjumpa semula, ini catatan lama iaitu kira2 sembilan tahun yang lalu namun masih berbentuk draf, saya mengambil peluang  u...