Ahad, 22 Julai 2012

Pengajaran Dari Cerita Mat Jenin

Salam dan selamat menjalani ibadah puasa kepada keluaraga saya yang beragama Islam, rakan-rakan dan juga semua pembaca yang beragama Islam. Kali ini saya teringin memgimbas cerita Mat Jenin suatu cerita rakyat yang agak popular di negara ini.  Dari  generasi ke generasi lain kebodohan Mat Jenin  sering menjadi bahan gurauan. Ini sesuai dengan watak bodoh-pintarnya dalam kisah yang sememangnya tergolong dalam cerita jenaka. Kegagalan utama Mat Jenin ialah kerana beliau dibuai oleh angan-angannya untuk mengahwini puteri raja. Beliau hanya berimaginasi tanpa disusuli dengan usaha. Kalau Mat Jenin mempraktikkan rancangan yang ada dalam mindanya dan disusuli oleh tindakan yang tepat, sudah tentu kisah tentang Mat Jenin ini akan berubah, malah pastinya beliau akan menjadi sanjungan dan idola sekurang-kurangnya bagi rakyat Malaysia. Pendapat ini saya dasarkan pada beberapa kebijaksanaan Mat Jenin;
  • Beliau mempunyai " impian yang jelas" iaitu ingin mengahwini puteri raja.
  • Beliau mempunyai "cukup perancangan" yang teratur dengan langkah demi langkah . Ini bermakna     beliau   "perancang yang baik". Antaranya menjual buah kelapa, selepas itu memternak ayam sehingga banyak, dijual dan memternak kambing, kemudian kambing dijual dan menternak lembu, sehingga lembu jadi banyak dan dijual kemudianya dengan wang yang ada  dia akan berkahwin dengan puteri raja. Imaginasi dan strategi yang difikirkan oleh Mat Jenin merupakan antara resepi kejayaan seseorang. 
  • Bahkan keinginannya untuk berkahwin dengan puteri raja merupakan antara contoh “impian besar atau    cita-cita besar” yang dianggap wajar pada masa sekarang. 
Pada saya, kesilapan Mat Jenin hanyalah kerana beliau berkhayal semasa di atas pokok kelapa dan kedua kerana beliau tidak merealisasikan strateginya itu dalam bentuk nyata (hanya dalam pemikiran). Kalaulah beliau melakukan apa yang dirancangnya maka beliau layak digelar sebagai "pakar strategis" yang terawal dan menjadi kebanggaan negara ini.

Tiada ulasan:

PRINSIP KEHIDUPAN BERDASARKAN UCAPAN YBHG DATUK NORMAH GAGOH.

Salam, selamat berjumpa semula, ini catatan lama iaitu kira2 sembilan tahun yang lalu namun masih berbentuk draf, saya mengambil peluang  u...